שפת הגוף של הסוסים:
לסוסים יש מערכת שלמה של סימנים מוסכמים שבעזרתם הם יכולים לתקשר עם סוסים
.אחרים מבלי להוציא קול ובכל זאת שהם יבינו בדיוק את כוונותיו
:הסוס משתמש במספר איברים בגופו כדי לתקשר ולהלן הפירוט
:האוזניים
תנוחת האוזניים של הסוס משתנה בהתאם למצב רוחו ובכך משמשת
כמערכת התראה לסוסים אחרים בנוגע לאותו הסוס. לא כמו בעלי
פרסות אחרים, אוזניו של הסוס בולטות ואפשר לראות אותן גם
מרחוק. במצבן הטבעי, האוזניים נמצאות בתנוחה זקופה רפויה
ופתחיהן פונים החוצה וקדימה. תנוחה זו מאפשרת לסוס לסרוק
אזור נרחב, אם הסוס שומע רעש חריג הסוס יפנה את שתי אוזניו
לכיוון הקול כדי לבחון אותו יותר טוב. אם הרעש נשמע מפחיד
או מאיים, הסוס יפנה את ראשו או את כל גופו לכיוון הרעש
ויחזיק את אוזניו כאשר הן זקופות בנוקשות ופונות ישר
קדימה לכיוון הרעש. הסוס יחזיק את אוזניו זקופות כאשר
הוא מבוהל, ערני, חשדן או סתם סקרן. גם כשסוס פוגש סוס
שני, הוא מכוון אליו אוזניים זקופות וזה כאילו שמברך אותו
לשלום. סוס עייף או אדיש, יחזיק את אוזניו כאשר הן צונחות
לצדדים ופתחיהן מופנים כלפי מטה. תנוחה זאת של האוזניים
נקראת תנוחת המטוס, והיא בדיוק התנוחה ההפוכה לאוזניים
הזקופות. תנוחה עוד יותר קיצונית היא כאשר האוזניים
שמוטות בצדי הראש, תנוחה זאת מורה על כאב או על
עייפות רבה. שתי התנוחות האלו משמשות את הסוס גם כשהוא
."רוצה לומר לסוס אחר: "ניצחת, אתה המנהיג, רק תעזוב אותי בשקט
,כאשר הסוס ניכנע ומפחד ממשהו הוא יפנה את אוזניו לצדדים
כאות לכניעה, אבל פתחיהן מופנות לאחור, כדי לקלוט כל רחש
או גורם מפחיד. תנוחה זאת נפוצה אצל סוסות שהדחף המיני
שלהן מוגבר. אז הן באות לזכר, ובתנוחה הזאת הן בעצם
משכנעות את הזכר שהן כנועות לו וזה מעורר את הדחף המיני
של הזכר ובעצם מבטיח לו שהוא לא יחטוף בעיטה כאשר יתקרב
,אל הסוסה מאחוריה. כאשר סוס נמצא על סף מנוסה עיוורת
האוזניים חוזרות למצבן הזקוף אבל בו זמנית הן מצליפות
.בלי הרף ונעות כל הזמן
כאשר אוזני הסוס משוטחות לאחור וצמודות לצדי ראשו, זאת
אומרת שהוא על סף התפרצות הכעסים שלו. מקור התנועה
.הזאת של האוזניים אצל הסוסים הקדמוניים הוא לצורך הגנה
כאשר הסוסים הקדמוניים נלחמו הם הגנו על אוזניהם
כדי שלא ינשכו או יקרעו במהלך האבולוציה, הסוסים
המשיכו להשתמש בתנועה זו והיא הפכה לסימן. לא רק
בקרבות אלא גם ביומיום כאשר שני סוסים יריבים
נפגשים והאחד משטח את אוזניו, זה סימן שהוא מוכן
להילחם אם צריך. בידיי הסוס השני מוטלת זכות
הבחירה אם לשטח את אוזניו גם כן ובכך לגרום לריב או
.לשמוט את אוזניו בהכנעה
אוזני הסוס זזות ללא הרף כדי לקלוט אותות. ברגע שסוס
אחד מתביית על קול מסוים, כל חברי הקבוצה יתבייתו
.על אותו הקול גם כן
הסוסים למדו להבדיל בין תנוחת אוזניים שמסמלת מצב
.רוח מסוים לבין תנוחת אוזניים שנועדה לקלוט קולות רחוקים
:הזנב
זנב הסוס פועל כמו סימן להתרגשות. כשהזנב מורם גבוה, זה
,סימן לפעלתנות והתרגשות. כשהזנב מורד זה סימן לעייפות, פחד
,כניעה או כאב. מבחינה גופנית כשהסוס מאיץ את תנועתו קדימה
,שרירי הגוף דוחפים אותו קדימה ולמעלה, על-כן כאשר הסוס רץ
זנבו מורם למעלה. לעומת זאת, כשהסוס מאט אז הזנב מורד למטה
כאילו כדי לבלום את הסוס, כך הפכה התנועה של זנב מורם וזנב
מורד לסימן לפעלתנות או לעייפות. למשל- כשסייח צעיר רוצה
.להזמין סייח אחר למשחק , הוא ירים את זנבו גבוה ככל האפשר
לעומת זאת, כשבסוס עומד במקומו ונח, הוא יוריד את זנבו
כאילו לומר:"עזבו אותי אני עייף". כאשר סוס מפחד מאוד מסוס
אחר הוא יכנס את זנבו בין רגליו כמו כלב שמכניס את זנבו בין
הרגליים. עוד סימן, מופיע כאשר הסוס מתוח או עצבני. בסיס
הזנב הבשרני מתקשח והזנב הופך למין מקל שעיר. כאשר מתרחש
.מפגש מיני, זנבותיהם של הזכר והנקבה מורמים גבוה בגלל ההתרגשות
.ההבדל היחיד הוא שזנב הנקבה מוסת קצת לצד כאות להזמנה מינית
תנועה נוספת היא תנועת נפנוף, כאשר הסוס מנפנף בעצבנות בזנבו
לכל עבר. תנועה זאת מקורה בעצבנות שנגרמת לסוס כאשר עולים עליו
זבובים וטפילים אחרים. במשך הזמן, התנועה הפכה להיות סימן לתסכול
של הסוס גם במפגשים חברתיים. הזבוב הפך להיות זבוב סמלי. כאשר
הסוס מאוד מתרגז, הוא עלול להצליף בזנבו כל-כך חזק עד ששערות
.הזנב שורקות באוויר. לרוב זהו סימן לבואה של בעיטה אכזרית
:הצוואר
לסוס יש צוואר ארוך ומלא שרירים. בגלל זה התפתח אצלו
-מגוון של תנועות ראש וצוואר המסמלות את מצבי
רוחו. התנועות של צוואר הסוס התפתחו מתנועות
הניקוי של הסוס. הסוס סובל רבות מזבובים ומטפילים
אחרים, תנועות הצוואר נועדו במקור להבריח את
:הזבובים. ישנן שלוש תנועות צוואר מרכזיות
(ניעור הראש" ( תנועות נמרצות של הראש לצדדים"
(הנפת הראש" ( הנפת הראש למעלה ולמטה"
והקפצת הראש למעלה ולאחור. תנועות אלו גם מופיעות
בהקשר החברתי, כאשר סוס כועס על אדם או על סוס אחר
.הוא יתנהג כאילו הוא סובל מטפילים כדי להראות את תסכולו
בנוסף יש תנועות רבות אחרות כגון: הנעת הראש קדימה בנגיחה
שמשמעותה תביעת תשומת-לב מאדם או מסוס אחר; פיתול הצוואר
.והראש שמשמעותה קריאה של הזכר לסוסותיו להתכנס, ועוד
:הגוף
,היציבה של הסוס יכולה לומר הרבה על מצב רוחו. סוס נרגש
,יעמוד זקוף כאשר כל גופו מתוח ודרוך. לעומת זאת, סוס עייף
חלש או כנוע, יעמוד בצורה שפופה כאשר זנבו שמוט מטה וגבו
"שקוע. ישנן שלוש יציבות עיקריות: "חסימת הגוף", "הצגת העכוז
:ו"הדיפת הכתף". "חסימת הגוף" משמשת כדי לומר לסוס אחר
"אני שולט פה". ברגע שסוס נתקל בכזה דבר, באפשרותו לעשות
שני דברים. או להיענות לאתגר ולנסות לפרוץ את המחסום שהציב
לו הסוס השני, או להסתובב וללכת משם. "חסימת הגוף" הנה
דרך טובה ליישב סכסוכים בלי לגרום לקרב ממשי. תנועה שניה
.היא "הדיפת הכתף" שהיא גרסה קיצונית יותר של חסימת הגוף
הסוס התוקף ימשיך את התנועה עד שהוא ינגח בסוס השני. אם
.היריב לא נרתע אז האירוע עלול להתדרדר לקרב אמיתי
"הצגת העכוז" הנה צורת התגוננות. בתנועה זאת הסוס מפנה
את אחוריו לעבר יריבו כאילו הוא אומר: "אם תעצבן אותי אני
אבעט בך!" סוסים אחרים נוטים לזהות את הסימן הזה ולהתרחק
.מסוס שעושה זאת
:הרגליים
סימני הרגליים גם הם משמשים כדי להורות על מצב רוחו של
הסוס. סימן אחד הוא בטישה בקרקע, כאשר רגל קדמית מגרדת את
הקרקע כאשר היא נגררת אחורנית. התנועה הזאת, שמקורה בהרגלי
האכילה של הסוס, משמשת כדי לבדוק את עמידותה של הקרקע או את
.מה שיש מתחת לפני הקרקע. במקרים אלו זוהי תנועה מכנית בלבד
תנועה זאת גם משמשת סוסים מתוסכלים שרוצים לנוע קדימה אבל
משהו עוצר בעדם. תנועה נוספת היא בעיטה עם הרגל הקדמית שהיא
גרסה מתונה יותר של הבעיטה האחורית. כאשר שני סוסים נפגשים
במתקפה חזיתית, הם יתרוממו על רגליהם האחוריות ויבעטו אחד בשני
עם רגליהם הקדמיות. זו תנועה שאומרת:"אל תתגרה בי כי אם אתה
תתגרה בי אני אבעט בך!". איום מתגונן יותר הוא הרמת רגל אחורית
אשר מאותת על בעיטה ממשית צפויה. לרוב משתמשות בה סוסות הרוצות
להרחיק את סייחיהן המתלהבים יתר על המידה. עוד שתי תנועות
הן התיפוף והרקיעה שמשמעותן מחאה מתונה. בתיפוף, הסוס מרים ומוריד
.את אחת מרגליו האחוריות וכתוצאה מכך נשמע קול תיפוף חזק
.ברקיעה הסוס עושה את אותו הדבר רק עם אחת מרגליו הקדמיות
:הפנים
.גם הסוסים, בדומה לבני האדם, יכולים להביע דברים בעזרת פניהם
אומנם תנועות הפנים שלהם לא מגוונות כמו שלנו אך הם מכפרים
על כך בעזרת שפת גוף מפותחת. ההבעה הראשונה שמופיעה אצל
סייחים היא "נקישת לסתות". בתנועה זאת, הסייח פותח את פיו, מושך
את זוויות פיו לאחור, ומתחיל לפתוח ולסגור את פיו. לעיתים
קוב שהשיניים נפגשות ואז נשמע קול נקישה. האות הזה כאילו
אומר: "אני קטן וחלש ואיני מתכוון להרע לך, אנא אל תפגע
בי". סימן זה הוא כאילו התחלה של תנועת ה"טיפוח". כאשר
סוס בוגר רואה את הסימן הזה הוא מבין מיד מה הסייח רוצה
והולך משם. תנועה נוספת, ההפוכה לנקישת הלסתות, היא פתיחה
נוקשה של הלסתות כשהשיניים חשופות לגמרי. תנועה זאת הנה איום
הנשיכה האמיתי. לרוב לא צריך יותר מזה כדי להבהיר לסוס
השני מי פה השליט. תנועה זאת, או תנועה של הקשחת הפה, יכולות
גם להביע מתח, כאב וחרדה. במצבים של התרגשות, הסוסים מסוגלים
להרחיב את נחיריהם ולקמט את אפם בגועל בדיוק כמו האדם. לרוב, עיניו
של הסוס פקוחות לרווחה ברגעים של פחד וחרדה, ועצומות לגמרי
ברגעי כאב או תשישות. כשהסוס רגוע או כנוע, הן עצומות למחצה
וכשהסוס כועס, עיניו מחזירות מבט. כשהסוס כועס עיניו מתגלגלות
,ולובנן ניחשף, אך לא כל סוס שלובן עיניו חשוף הוא סוס עוין
.יכול להיות שהוא פשוט מסתכל אחורה
2 תגובות:
מאוד אהבתי את מה שכתבת.
אני משתמשת הרבה בעבודה שלי בשפת הגוף של הסוס כערוץ תקשורת.
למדתי קורס מדריכי רכיבה טיפולית של מרכז אופק להכשרת מטפלים ומדריכים, והעבודה עם המטופלים כוללת המון תקשורת בעזרת שפת גוף
http://www.offek.net/%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%99%D7%9D/%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%A1-%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%AA/
הוסף רשומת תגובה